فلسفه و حکمت‌های ولادت ۱۳ رجب

خبرگزاری ایسنا

حجت‌الاسلام مهدی مقدادی داودی کارشناس مسائل مذهبی و پژوهشگر اهل‌بیت(ع) در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد فلسفه و حکمت‌های ولادت ۱۳ رجب گفت: کشف اسرار الهی و فلسفه این معجزه الهی، دارای جنبه قدسی و فراتر از درک و شعور بشری است؛ ولی با تفکر و بهره‌گیری از برخی نصوص شرعی می‌توان به برخی از این اسرار الهی دست یافت.

حکمت نخست: شناخته شدن فاطمه بنت اسد

وی با بیان اینکه حضرت مریم (سلام‌الله‌علیها) به دلیل داشتن روح قدسیه، صاحب کرامت بود، تصریح کرد: از جمله کراماتی که خداوند برای حضرت مریم (سلام‌الله‌علیها) نقل می‌کند، برخورداری ایشان از رزق و روزی آسمانی بوده است. [۱] راز و نیاز و مناجات و روحیه و بزرگواری فاطمه بنت اسد سلام الله علیها به عنوان مریم ثانی، سبب چنین کرامت بی‌نظیری شده است. در روایات به برخی از جنبه‌های عبادی فاطمه بنت اسد اشاره شده و این چنین آمده است:

«رَبِّ اِنّی مُؤمَنِةٌ بِکَ و بما جاءَ مِن عِندِکَ مِن رُسُل و کُتُب و اَنّی مُصَدِّقَةٌ بِکَلامِ جدیّ اِبْراهیم الخَلیل و انَّه بنی البیت العتیق؛ فَبِحقِ الذَّی بنی هذا البَیْتِ و بِحَقَ الْمُولوُدِ الذَّی فی بَطْنی لما یسرت علی ولادتی؛ [۲] پروردگارا! من به تو و پیامبران و کتاب‌های آسمانی تو ایمان آورده‌ام و سخن جدم ابراهیم را پذیرفته‌ام و به درستی که خانه تو را بنا نهاده است. خداوندا! به حق آن کسی که این خانه را بنا نهاد و به حق فرزندی که در وجودم است، این ولادت را، بر من آسان گردان.»

این پژوهشگر اهل‌بیت(ع) ادامه داد: ایشان بعد از آن که سه روز در خانه خدا بیتوته کرده و طعام بهشتی و آسمانی تناول کردند، بدون آنکه ذره‌ای غرور داشته باشند خطاب به کسانی که چند روز درانتظارش بودند، گفت «اِنّی فُضِّلْتُ عَلی مَنْ تَقَدَّمَنی مِنَ النِّساءِ لاِنَّ آسِیَةَ بِنْتَ مُزاحِمٍ عَبَدَتِ اللّه َعَزَّوَجَلَّ سِرّا فِی مَوْضِعٍ لایُحِبُّ اَنْ یَعْبُدَاللّه َفِیهِ اِلاّ اضْطِرارا، وَاِنَّ مَرْیَمَ بِنْتَ عِمْران هَزَّتِ النَّخْلَةَ الْیابِسَةَ بِیَدِها حَتّی اَکَلَتْ مِنْها رُطَبا جَنیّا، وَاِنّی دَخَلْتُ بَیْتَ اللّه الْحَرامَ فَاَکَلْتُ مِنْ ثِمارِ اَلجَنَّةِ وَ اَوْراقِها [ارزاقها]؛ [۳] به راستی من بر زن‌های پیش از خود برتری یافتم؛ زیرا آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون) خدا را پنهانی و در حال اضطرار عبادت می‌کرد و حضرت مریم نخل خشکی را تکان داد تا رطب تازه‌ای از آن بخورد، ولی من داخل خانه خدا شدم و از خرماهای بهشتی و ورق‌ها(یا روزی‌ها) ی آن بهره بردم.»

به گفته مقدادی داودی یکی از حکمت‌های ولادت ۱۳ رجب، آشکار شدن ایمان و مقام والای فاطمه بنت اسد بوده است.

حکمت دوم: رابطه میان ولایت و توحید

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: ولادت علی (علیه‌السلام) در درون کعبه، حکمتش آن است که بدانیم قلب خانه خدا و توحید را ولایت تشکیل می‌دهد. در منابع حدیثی نیز اِشاراتی به این مطلب شده است:

۱. ذیل جملاتی که فاطمه بنت اسد در لحظه خروج از خانه خدا شنید می‌خوانیم: «فَطُوبی لِمَنْ اَطاعَهُ وویلٌ لِمَنْ اَبغَضَه وَعَصاهُ؛ [۴] پس خوش به حال کسی که او را اطاعتش کند و وای بر کسی که او را دشمن بدارد و نافرمانی کند.»

۲. در دعوتنامه ابوطالب از مردم برای ولیمه حضرت علی (علیه‌السلام) می‌خوانیم: «وَقالَ هَلُمُّوا وَطَوِّفُوا بالبَیْتِ سَبْعا وَادْخُلُوا وَسَلِّموا عَلی عَلی؛ [۵] گفت: مردم! بیایید و هفت بار دور خانه طواف کنید، [آن گاه] داخل [خانه من] شوید و بر فرزندم علی سلام کنید.»

وی بیان کرد: از این دو روایت برداشت می‌شود که رابطه ولایت و امامت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) با تبعیت از خداوند بسیار نزدیک است.

حکمت سوم: اشرفیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بر صحابه

مقدادی داودی در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه و حکمت دیگر تولد امام علی (علیه‌السلام) در داخل کعبه از این جهت بود که مستندی محکم و آشکار بر حقانیت وی باشد، افزود: این امر به این دلیل است که هیچ یک از اصحاب و نزدیکان رسول الله (صلی الله علیه وآله) چنین کرامتی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه آن که، فلسفه و حکمت ولادت امیرمؤمنان علیه‌السلام در درون خانه کعبه این است که مردم در حال نماز رو به کعبه کنند و صورت دل را به سوی امامت امامان معصوم (علیهم السلام) و در رأس آنها أمیرمؤمنان (علیه‌السلام) داشته باشند.

پی نوشت‌ها:

[۱]. آل عمران، ۳۷.

[۲]. بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۸، ح ۱۱.

[۳]. همان، ص ۹.

[۴]. همان.

[۵]. همان، ص ۱۸.

فلسفه و حکمت‌های ولادت ۱۳ رجب